Poszukujesz pomocy?

Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

czwartek, 22 luty 2018 09:30

Dobra zmiana

Napisała

Zmiany na lepsze. Co im służy?

Zmiany są nieodłącznym elementem naszego życia. Czy nam się to podoba czy nie, jesteśmy zmuszeni zaakceptować ten niepodważalny fakt. Każdy z nas kreuje swoją własną rzeczywistość. Wszystkie decyzje, wybory, myśli, przekonania i nawyki kształtują naszą codzienność. Jakość zmian zależy od nas samych, dlatego warto się do nich przygotować. W tym celu konieczny jest stan optymalnego dobrostanu: fizycznego, emocjonalnego, intelektualnego, społecznego i duchowego.

Nie był to łatwy proces, ale w końcu nauka skompromitowała dualistyczny pogląd, wedle którego ciało i umysł są od siebie całkowicie oddzielne i wykonane z innej "gliny". Kiedy jesteśmy pogrążeni w depresji lub opanowani przez lęk, to automatycznie taka sytuacja odbija się na naszym ciele i wzrasta ryzyko zachorowania.  Gdy chorujemy, nasz umysł nie ma ochoty na myślenie, kreację czy koncentrację.

Po odrzuceniu koncepcji dualistycznej, popularność uzyskało podejście holistyczne, a wraz z nim teoria wellness. Jest to stan pożądany i wspierający "dobrą zmianę".

Wellness oznacza uzyskanie równowagi i harmonii we wszystkich aspektach życia. Jest również świadomym zaangażowaniem na rzecz stałego rozwoju i poprawy. Teoria ta obejmuje psychologiczne, biologiczne, duchowe i społeczne wymiary ludzkiego funkcjonowania.

A jakie są cechy, które wskazują na stan wellness?

  1. Dobrostan emocjonalny:
  • czujesz się dobrze ze sobą
  • potrafisz zarządzać swoimi emocjami
  • przez większość czasu czujesz się osobą szczęśliwą
  • cenisz sobie czas spędzany samotnie
  • uważasz, że jesteś człowiekiem lubianym i szanowanym
  • potrafisz dzielić się uczuciami
  • umiesz mówić o problemach emocjonalnych
  • jesteś asertywna/asertywny, gdy odmawiasz - nie czujesz poczucia winy
  • masz przyjaciół i czujesz się dla nich osobą ważną
  1. Dobrostan intelektualny:
  • jesteś ciekawy świata
  • dużo czytasz
  • myślisz o nowych ideach i jesteś na nie otwarty
  • szukasz nowych wyzwań
  • jesteś osobą twórczą i kreatywną
  1. Dobrostan społeczny:
  • dbasz o siebie, ale również o innych
  • masz bliskie relacje i głębokie więzi z różnymi osobami
  • bierzesz udział w życiu społecznym
  • rozwijasz trwałe przyjaźnie
  • traktujesz innych z szacunkiem
  • masz dobre stosunki z rodziną i współpracownikami
  • jesteś sobą w grupie
  1. Dobrostan środowiskowy:
  • lubisz naturę i dbasz o nią
  • masz świadomą relację z przyrodą
  • zdajesz sobie sprawę z ograniczoności zasobów naturalnych
  • oszczędzasz energię
  • nie zanieczyszczasz środowiska
  1. Dobrostan zawodowy:
  • lubisz swoją pracę zawodową
  • realizujesz swoje życiowe cele
  • jesteś osobą zaangażowaną w pracę
  • oprócz pracy realizujesz swoje zainteresowania
  • czujesz się wartościowym pracownikiem
  • dobrze znasz swoje mocne i słabsze strony
  1. Dobrostan duchowy:
  • masz swoją życiową filozofię
  • poszukujesz, interesuje Cię szeroko pojęty rozwój duchowy (nie mylić z religią)
  • masz cele i marzenia
  • znajdujesz czas na różne przemyślenia
  • posiadasz kodeks moralny, który określa, co jest dobre, a co złe i zgodnie z nim postępujesz

Ambitne jednostki, które pragną szybkich zmian, bywają tak skoncentrowane na osiągnięciu celu, że zaniedbują swoje zdrowie. Mało śpią i odpoczywają, niewłaściwie się odżywiają, nie ćwiczą, co sprawia, że nie mogą optymalnie funkcjonować. W takim stanie ciężko o zmiany na lepsze. Najpierw zadbajmy o nasz pełny dobrostan i zapamiętajmy, że zmiany są procesem. Raczej dłuższym niż krótszym.

Czytany 570 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 22 luty 2018 09:42
Agnieszka Leszczyńska

Z zamiłowania i wykształcenia zielarka, naturopata i coach zdrowia;-)
 
 
 

Artykuły powiązane

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.