Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

czwartek, 21 grudzień 2017 01:02

Zhanzhuang Qigong - Pozycje leżące

Napisał

Zhan zhuang to grupa najbardziej znanych ćwiczeń systemu yiquan. Są to ćwiczenia pozycyjne, w staniu (zhan - stać, zhuang - wbity w ziemię pal). Jednak ćwiczenia pozycyjne w yiquan nie ograniczają się do pozycji stojących zhan shi. Istnieją także pozycje siedzące - zuo shi i leżące wo shi. Tutaj zajmiemy się pozycjami leżącymi.

Jak wiemy ćwiczenia pozycyjne w yiquan dzielą się na dwie duże grupy: jianshen zhuang (lub yangsheng zhuang), czyli pozycje "zdrowotne" i jiji zhuang, czyli pozycje "bojowe". Podczas gdy w obydwu zawarte są pozycje stojące i siedzące, wszystkie ćwiczenia leżące należą do grupy jianshen zhuang.

Ćwiczenia w pozycji leżących nie są zbyt mocno podkreślanym elementem yiquan jako pełnego systemu sztuki walki. Częściej wykorzystywane są one w tak zwanej wersji zdrowotnej systemu. W wielu szpitalach i sanatoriach w Chinach stosowane są one w terapii ciężko chorych i osłabionych pacjentów, którzy nie są w stanie wykonywać innych form treningu. Bardzo często zaczynając od ćwiczeń w leżeniu, po pewnym czasie przechodzą oni do pozycji siedzących, a następnie stojących z podparciem i normalnych ćwiczeń w staniu. Osoby młode, zdrowe i sprawne najczęściej wykorzystują te ćwiczenia w przypadku dużego zmęczenia, gdy nie są w stanie wykonywać bardziej typowych form treningu. Ćwiczenia te można też wykonywać w łóżku tuż przed snem.

We wszystkich ćwiczeniach pozycyjnych, szczególnie z grupy jianshen zhuang podkreśla się znaczenie relaksu. Jednak pozycje stojące wymagają w gruncie rzeczy sporego wysiłku. Jest to tak zwany "relaks podczas wysiłku, wysiłek podczas relaksu". Umysł jest spokojny, wyciszony, nadmiernie pobudzane części kory mózgowej mogą odpocząć, dzięki czemu ich funkcjonowanie ulega poprawie, a jednocześnie cały organizm jest stymulowany przez umiarkowany wysiłek. W odróżnieniu od typowych form ćwiczeń wysiłkowych nie następuje tu duży wzrost tętna i tempa oddechu. Ćwiczenia te dzięki temu są dostępne także dla osób ze schorzeniami serca i układu krążenia (oczywiście nie radzę w takim przypadku ćwiczyć bez nadzoru lekarza i kompetentnego instruktora). W pozycjach leżących wysiłek ten jest znacznie mniejszy. Większe znaczenie ma tu zatem relaks, natomiast stymulacja organizmu jest znacznie mniejsza. Chociaż istnieją tu pewne możliwości dostosowania wysiłku do potrzeb, czego ilustracją niech będą dwie opisane niżej pozycje. Pamiętajmy, że relaks i wysiłek nie są tu nigdy pojęciami bezwzględnymi i zawsze się w różnych proporcjach dopełniają. Generalnie relaks fizyczny nigdy nie oznacza absolutnego rozluźnienia, ale eliminację napięcia zbędnego i nadmiernego w danej sytuacji - pozycji lub ruchu.

WO SHI FU'AN ZHUANG

Jest to pozycja najbardziej odpoczynkowa, relaksacyjna. Relaks i wyciszenie, tak jak i w przypadku ćwiczeń stojących z grupy jianshen zhuang są tu elementami najbardziej podkreślanymi. W tej właśnie pozycji relaks fizyczny jest możliwy w znacznie większym stopniu niż w jakiejkolwiek innej z pozycji yiquan.

Ćwiczenie to można wykonać zarówno na tapczanie, jak i na podłodze. Kładziemy się na plecach, stopy znajdują się w pozycji podobnej jak w typowych ćwiczeniach w staniu.  Pod głowę podłożyć możemy książkę lub małą poduszkę, tak by kręgosłup był prosty, a głowa nie była odchylona do tyłu. Obydwie dłonie i przedramiona spoczywają na podłożu obok ciała. Jeśli pozycja taka jest niewygodna, można ułożyć je na czymś powyżej poziomu na którym spoczywa ciało. Umysł powinien być spokojny, skupiony, a ciało zrelaksowane. Pamiętajmy, że relaks nigdy nie oznacza tu absolutnego rozluźnienia. Odczucie powinno być podobne do tego jakie rozwijamy przez trening pozycji stojących. Z jednej strony relaks, a z drugiej odczucie pewnej siły, trochę jakby ciało było ze sprężystej gumy.

By ułatwić sobie osiągnięcie relaksu i wyciszenia skorzystać możemy z różnych form wizualizacji. W tym przypadku możemy także wyobrazić sobie, że nasze ciało unosi się w powietrzu, lub np. że leżymy na miękkim białym obłoku który szybuje przez niebo, bądź że leżymy w płytkiej wodzie, tylko twarz znajduje się ponad jej powierzchnią, natomiast woda unosi nasze ciało, lekko nim porusza i masuje je.

WO SHI CHENGBAO ZHUANG

Ta pozycja wymaga nieco większego wysiłku i pozwala na intensywniejszą stymulację organizmu.

Nogi uginamy w kolanach. Stopy rozstawione są na taką samą szerokość jak w poprzednim ćwiczeniu (szerokość barków). Pięty spoczywają na podłożu, a palce stóp są uniesione, tak jakbyśmy w zgięciu pomiędzy podudziem a grzbietem stopy trzymali piłki. Wyobrażamy sobie, że pomiędzy obydwoma kolanami również trzymamy piłkę lub balon (podobnie jak to było w ćwiczeniu chengbao zhuang, opisanym w tym artykule)). Nasze ramiona również obejmują balon jak w ćwiczeniu chengbao zhuang. Obydwa łokcie możemy oprzeć o podłoże, jednak zachowując uczucie krągłości i obejmowania balonu ramionami. Powinniśmy czuć się podobnie jak w pozycji chengbao zhuang. Eliminujemy nadmierne napięcie i odczuwamy odprężenie. Możemy wykorzystać formy wizualizacji typowe dla ćwiczeń jianshen zhuang, w tym opisane przy poprzednim ćwiczeniu..

Czytany 871 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 21 grudzień 2017 01:12
Andrzej Kalisz

www.Yiquan.pl - treningi tai chi, qigong, yiquan: chińskiej, nowoczesnej sztuki walki

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.