Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

poniedziałek, 22 styczeń 2018 10:46

Potęga myśli i przekonań

Napisała

Jak często zwracasz uwagę na swoje myśli?

"Uważaj na swoje myśli, stają się słowami

 Uważaj na swoje słowa, , stają się czynami

 Uważaj na swoje czyny, stają się nawykami

 Uważaj na swoje nawyki, stają się charakterem

 Uważaj na swój charakter, on staje się Twoim losem".

Frank Outlaw

Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jakim potężnym narzędziem dysponujesz?

Nasze myśli mają ogromny wpływ na każdą dziedzinę życia, o czym często zapominamy, dlatego tak ważne jest, żeby dbać o "higienę myślenia" tak, jak o higienę ciała. Myśli są formą energii, która może być dla nas pozytywna lub destrukcyjna.

Każdy z nas kiedyś odczuł, jak wpływają na niego przyjemne myśli i emocje, takie jak radość, miłość, akceptacja, dobroć, przyjaźń czy spokój. Czujemy się wtedy tak dobrze, zdrowo i szczęśliwie.  Sytuacja jednak zmienia się błyskawicznie, kiedy doświadczamy myśli i emocji, które są katastroficzne, pesymistyczne, przygnębiające, przepełnione lękiem, agresją lub złością. W ułamku sekundy nasze doskonałe samopoczucie znika jak kamfora.

Bywa tak, że nie doceniamy znaczenia naszych myśli, a potem dziwimy się , że dotykają nas różne choroby czy problemy.

Wyobraźmy sobie żywy organizm. Jeśli jedna komórka zacznie wywierać destrukcyjny wpływ na siebie i inne komórki, to niedługo sama zachoruje, a z czasem przekształci się w nowotworową. Negatywne myśli uruchamiają proces autodestrukcji. Dotyczy to zarówno tego, co myślimy o sobie, jak i o innych. Wtedy niszczymy siebie w sposób pośredni.

W procesie wychowania, edukacji oraz różnych życiowych doświadczeń budują się w naszym umyśle  przekonania na każdy temat, a także postawy i wartości. Kształtujemy w ten sposób widzenie "naszego" świata. A każdy z nas ma swój filtr, przez który postrzega rzeczywistość.  Jeśli do lasu pójdą trzy osoby: myśliwy, drwal i zielarka, to każde z nich odbierze go zupełnie inaczej.

Nasze przekonania wpływają bezpośrednio na nasze zdrowie. Bywa tak, że chore dzieci szybko orientują się, że podczas choroby  rodzice poświęcają im więcej czasu, uwagi i uczucia. Budują wtedy nieświadome przekonanie: "Dostaję miłość, troskę i uwagę, kiedy jestem chory". Wzorzec ten utrwala się, i już jako osoby dorosłe ulegają ciągle temu programowi. Jeżeli odczują braki uwagi czy uczuć, to często chorują, mają obniżoną odporność, itd.

Nasze przekonania stają się nawykiem. W mózgu znajdują się miliardy połączeń neuronalnych. Neurony odtwarzają wszystkie nasze doświadczenia, wszystko, czego się nauczyliśmy. Nowe połączenia neuronów określamy jako nawyk. Na początku nauki jazy samochodem trzeba pamiętać o wielu rzeczach, ale z biegiem czasu, nasze czynności stają się automatyczne.

Co należy zrobić, żeby wyzdrowieć i być zdrowym?

Większość osób zmienia swoje zachowanie. To jednak często kończy się niepowodzeniem, ponieważ "stary" nawyk w końcu wraca. Rządzi naszym umysłem.

Tylko zmiana przekonań może zmienić Twoje życie w trwały sposób.

Weź kartkę, długopis i zastanów się, jakie są Twoje negatywne myśli, mentalne wzorce, dogmaty, hamujące i ograniczające przekonania?

Każdy z nas ma ich naprawdę dużo. Zaczynają się od: muszę..., nie mogę.., nie potrafię..., każdy..., nikt…, co roku... , albo "jestem do niczego", "na pewno mi się nie uda", "zawsze muszę zachorować jesienią", "powinienem zawsze uważać na to, co jem".

Wszystkie negatywne przekonania to nasze myśli na temat nas samych, świata, innych ludzi, zadań do wykonania, które w nieracjonalny sposób utrudniają nasze życie, stwarzają nieprzyjemne emocje i odciągają nas od zmiany.

Nasz mózg nie lubi szoku, dlatego do zmiany przekonań dobrze jest podejść łagodnie i powoli.

Na początek wybierz jedno z przekonań. Rozluźnij się i wyobraź sobie, jak postępujesz z nowym przekonaniem. Zobacz to w kolorach, poczuj zapach, usłysz dźwięki, uruchom wszystkie zmysły. Poczuj, jak działasz. Taką wizualizację przeprowadzaj codziennie rano i wieczorem po 7 minut, przez 30 dni. Tuż po obudzeniu i krótko przed  zaśnięciem mózg znajduje się w stanie alfa, co umożliwi lepsze dotarcie do podświadomości.  Po miesiącu nieprzerwanego ćwiczenia, powstaną nowe połączenia neuronowe i nowe nawyki. Staraj się na co dzień postępować zgodnie z nowym przekonaniem, żeby stało się Twoją naturą. Nawet jeśli stare przekonanie znów się pojawi, to będziesz miał możliwość wybrania nowego.

Drugim ćwiczeniem jest przeramowanie, czyli uzyskanie zmiany perspektywy, przekształcenie negatywnego przekonania na pozytywne tory. Na przykład:

1 - Nie wierzę, że wyzdrowieję...

- A jakbyś wierzył, to jakby to było?

2 - Moje życie jest beznadziejne...

- Za co w swoim życiu powinieneś być wdzięczny? Co się dobrze układa?

3 - Nie potrafię podjąć decyzji o rzuceniu palenia...

- Jak ta decyzja może wyglądać za 10 lat? Co wtedy będzie się wydawać najistotniejsze?

Czytany 518 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 22 styczeń 2018 10:57
Agnieszka Leszczyńska

Z zamiłowania i wykształcenia zielarka, naturopata i coach zdrowia;-)
 
 
 

Artykuły powiązane

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.