Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

piątek, 29 grudzień 2017 12:46

Ajurwedyjskie zalecenia żywieniowe

Napisała

Ajurweda proponuje dietę bardzo zróżnicowaną, dostosowaną indywidualnie do każdego człowieka. Uważa nieprawidłowe odżywianie za podstawową przyczynę chorób.

Właściwa dieta pozwala zapobiegać chorobom, ale musi być stosowana długotrwałe. Pierwsze wrażenie może być takie, że ajurwedyjskie wskazówki żywieniowe są skomplikowane i czasochłonne, jednak jak określimy dobrze swój typ (doshe), to wystarczy kilka tygodni żeby je wdrożyć do codziennego życia. W każdej zmianie niezwykle ważna jest metoda małych kroków. Jeśli odżywialiśmy się przez kilkadziesiąt lat jak większość osób z naszego otoczenia, to modyfikujemy nasze odżywianie powoli i stopniowo.

Ogólne zasady prawidłowego odżywiania:

  • poznaj swój typ organizmu
  • staraj się spożywać świeże potrawy (maksymalnie do 8 godzin od przyrządzenia)
  • naucz się słuchać potrzeb swojego ciała, obserwuj jakie wysyła sygnały, na jakie dania ma ochotę
  • jedz tylko tyle, żeby wypełnić żołądek w 2/3, objadanie się prowadzi nieuchronnie do wielu dolegliwości
  • jedz powoli, dokładnie żując każdy kęs, przynajmniej 30 razy
  • posiłki spożywaj w spokojnej atmosferze, bez emocji i pośpiechu
  • jedz tylko wtedy jak naprawdę poczujesz głód, pij gdy poczujesz pragnienie
  • objętość posiłku powinna zmieścić się w rękach, rozciąganie żołądka  prowadzi do przejadania
  • największą porcję spożywaj w porze obiadowej
  • przyrządzaj posiłki oleiste, które wspomagają trawienie
  • rezygnuj z alkoholu, żywności przetworzonej, konserwowej, napojów gazowanych
  • utrzymuj stałe godziny posiłków
  • najlepsze są ciepłe posiłki
  • wieczorem, jeśli już musisz, spożywaj lekkie dania, zarówno układ pokarmowy, jak i inne chcą nocą odpocząć, zregenerować się
  • dbaj o apetyczny wygląd pożywienia
  • odżywiaj się zgodnie z porą roku

W ajurwedzie wyróżniamy sześć smaków, których właściwe proporcje w pożywieniu gwarantują nam równowagę organizmu:

  • słodki: zawierają takie produkty jak mleko, ryż, jęczmień, żyto, pszenica, banany, gruszki, kiwi, masło, ziemniaki, cukier, daktyle, syrop klonowy. Zmniejsza vatę i pittę, zwiększa kaphę. Jest ciężki, tłusty, chłodzący. W umiarkowanych ilościach daje wytrzymałość i długowieczność, stabilność. Nadmiar prowadzi do pogorszeniu kaphy, co przejawia się kaszlem, przeziębieniami, ciężkością, lenistwem i otyłością. Sprzyja rozwojowi guzów, obrzęków i cukrzycy.
  • kwaśny: jogurt, kefir, śmietana, owoce cytrusowe, ser żółty, ocet, wiśnie, potrawy sfermentowane. Zmniejsza vatę, zwiększa pittę i kaphę. Charakteryzuje się płynnością i lekkością, daje jasność umysłu, świeżość, energię,  pobudza wydzielanie śliny, apetyt, odżywia. Zbyt duże ilości tej substancji powodują zgagę, nadkwasotę, sile pragnienie, wrzody, nadwrażliwość zębów, trądzik, egzemy, łuszczycę, palenie w przełyku.
  • słony: sól, wodorosty, które mają charakter ciężki, tłusty i rozgrzewający. Zmniejsza vatę, zwiększa pittę i kaphę. Działa przeczyszczająco, pobudza apetyt, zmniejsza skurcze mięśni, utrzymuje równowagę elektrolityczną, wzmacnia smak potraw, ułatwia trawienie i wchłanianie oraz oczyszczenie organizmu. Przesada słonego sprawia, że krew staje się gęsta i lepka, występuje nadciśnienie, obrzęki, schorzenia skóry, wrzody, nadkwasota, wypadanie włosów.
  • ostry: ostra papryka, pieprz, czosnek, cebula, musztarda, imbir, gałka muszkatałowa. Zwiększa vatę i pittę, zmniejsza kaphę. Jest lekki, osuszający, rozgrzewający. Stymuluje procesy przemiany materii. Rozsądne stosowanie usprawnia trawienie, wchłanianie, oczyszczenie zatok, krążenie, usuwa skrzepy, drobnoustroje. Nadmiar sprzyja osłabieniu funkcji seksualnych, odczuciu pieczenia, zmęczenia, zgagi, mdłości, bólu mięśni.
  • gorzki: korzeń mniszka, aloes, szczaw, zielona sałata, rukola, szpinak, oregano, lubczyk, rozmaryn, tymianek, kminek, gazowane napoje cytrynowe, kawa. Zwiększa vatę, zmniejsza pittę i kaphę. Jest lekki, chłodny, suchy. Pobudza działanie wątroby i woreczka żółciowego. Wzmacnia inne smaki, pomaga pozbyć się toksyn i drobnoustrojów, złagodzi uczucie palenia, gazy jelitowe, choroby skóry, swędzenie, gorączkę, osuszy organizm. Zbyt duże ilości tej substancji prowadzą do zmniejszenia tłuszczu, mięśni, krwi, osocza, nieprzyjemnej suchości i szorstkości, wycieńczenia.
  • cierpki: groch łuskany, ciecierzyca, soczewica, kalafior, brokuły, fasolka szparagowa, niedojrzałe banany, jabłka, granaty, kurkuma. Zwiększa vatę, zmniejsza pittę, kaphę. Jest chłodzący, osuszający, ciężki. Przyspiesza krzepnięcie krwi, leczy wrzody. Nadużywanie sprawia, że czujemy suchość w ustach, wycieńczenie, mamy zaparcia, zastoje krążeniowe. Może doprowadzić do porażenia nerwu twarzowego lub innych nerwowo-mięśniowych zaburzeń.

Osoby typu vata powinny wybierać żywienie ze smakiem słodkim, kwaśnym i słonym. Dla pitty najlepsze będą smaki słodki, gorzki i cierpki, a kaphy ostry, gorzki i cierpki.

Najlepsze produkty żywnościowe dla poszczególnych typów:

  • vata: gotowane jajka, warzywa gotowane lub duszone z tłuszczem, ryż basmati, pszenica, cieciorka, czerwona soczewica, ogórki, zielona fasolka, czosnek, marchew, buraczki, słodkie ziemniaki, cebula po obróbce termicznej, imbir, bazylia, kardamon, majeranek, oregano, goździki, cynamon, tymianek, masło klarowane, jogurt, mleko, orzechy, nasiona, awokado, ananasy, banany, brzoskwinie, śliwki, pomarańcze, miód, syrop klonowy, drób, ryby.
  • pitta: białko jaj, ogórki, zielona fasolka, zielone warzywa liściaste, grzyby, papryka, kapusta czerwona i biała, cukinia, ryż basmati, jęczmień, owies, pszenica, drób, ryby, dziczyzna, groch, soja, niewielkie ilości przypraw, koper, kurkuma, imbir, kardamon, mięta, szafran, cynamon, pieprz, nasiona dyni i słonecznika, masło ghee, sery białe i żółte, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, sojowy.
  • kapha: jajecznica, sałata, kalafior, brokuły, zielone warzywa liściaste, ziemniaki, czosnek, marchew, papryka, pietruszka, rzodkiew, botwinka, rzodkiewka, seler, kapusta biała i czerwona, cebula, brukselka, krewetki, drób, czasem dziczyzna, gryka, jęczmień, proso, kukurydza, ryż basmati, kurkuma, imbir, kardamon, kolendra, goździki, cynamon, pieprz czarny, maślanka, mleko odtłuszczone, kozie, pestki dyni i słonecznika, jabłka, gruszki, figi, granaty, borówki, suszone owoce, olej w małych ilościach: kukurydziany, migdałowy, słonecznikowy, miód.
Czytany 587 razy Ostatnio zmieniany piątek, 29 grudzień 2017 12:51
Agnieszka Leszczyńska

Z zamiłowania i wykształcenia zielarka, naturopata i coach zdrowia;-)
 
 
 

Więcej w tej kategorii: « Ajurweda Panchakarma »

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.