Poszukujesz pomocy?

Uwaga

Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności prawnej tytułem niewłaściwego zrozumienia materiałów zamieszczonych na tym portalu. Wszystkie informacje i porady mają charakter edukacyjny, a nie żadną formę leczenia. Artykuły nie mogą zastąpić wizyty u lekarza. Przed przystąpieniem do autoterapii należy skonsultować się ze specjalistą.

poniedziałek, 07 maj 2018 10:18

Zapoznaj się z własnym zdrowiem

Napisała

Dobry stan zdrowia sprawia, że zazwyczaj przyjmujemy to jako coś naturalnego, oczywistego i niezbywalnego.

Z upływem lat zaczynają jednak pojawiać się jakieś drobne dysfunkcje, życiowa energia spada, a motywacja do ruchu i działania nagle gdzieś znika.

Najczęściej dopiero wtedy zaczynamy myśleć o tym jak poprawić swoje samopoczucie i wrócić do dawnej formy. Im wcześniej zapoznamy się z mechanizmami rządzącymi naszym zdrowiem, tym większe mamy szanse na pełen dobrostan psychofizyczny.

Poznanie własnego obszaru zdrowia jest sprawą najważniejszą.

Niestety, nie ma gotowych i uniwersalnych odpowiedzi, które byłyby dobre każdego. Zdrowie to sprawa indywidualna, tylko Ty możesz wiedzieć na jakie kwestie musisz zwrócić szczególną uwagę, a które możesz zignorować. Poznanie siebie pozwala na poprawę samopoczucia oraz utrzymywanie dobrej kondycji przez długie lata.

Podejście holistyczne uwzględnia coś, nad czym na co dzień w ogóle się nie zastanawiamy - wpływ świadomości. Czynnik ten niezwykle silnie wpływa na zdrowie, chociaż najczęściej  jest nieuświadomiony i niewidoczny. Można to zauważyć odpowiadając sobie na takie pytania jak:

  • czy kontrolowanie wewnętrznych impulsów jest dla Ciebie trudne?
  • czy masz pewność, że możesz zerwać ze zgubnymi nawykami (nałogi, fast foody, przejadanie się, brak ruchu, nadmierny stres)?
  • czy Twoja motywacja do dbania o swoje zdrowie pojawia się i znika?
  • czy często obiecujesz sobie, że zaczniesz bardziej interesować się zdrowiem, a potem szukasz wymówek?
  • czy czujesz się niekomfortowo w związku ze swoim wyglądem, wagą?
  • jak odczuwasz proces starzenia się?
  • czy temat śmierci jest dla Ciebie tabu?

Skupiając się wyłącznie na świecie zewnętrznym zaniedbujemy nasze wnętrze, nasz umysł, emocje i ducha. Bez ogarnięcia całości, pełnia zdrowia nigdy nie będzie możliwa.

Samoobserwacja i samokontrola są konieczne do dobrego samopoczucia.

W jaki sposób rozwijać zatem świadomość swojego ciała?

Rozwiązaniem jest wyrobienie w sobie nawyku świadomości ciała. Jego akceptacja takim, jakim jest, bez negatywnych ocen. Nawiązywanie kontaktu z ciałem odbywa się za pomocą doznań zmysłowych i emocji. Pozwala to na wydobycie do świadomości tego, co zostało wyparte i zablokowane.

Należy zwrócić uwagę na swoje mentalne przyzwyczajenia i odruchy. Zapytaj siebie, jak się czujesz po niezdrowym posiłku, alkoholu czy sytuacjach stresowych. Pomyśl nad innymi możliwymi wyborami. Aby powstrzymać destrukcyjny odruch trzeba znaleźć nowe sposoby zachowania. Walka z nawykami tylko pogorszy sprawę.

Najlepiej pobudzają do myślenia pytania, na które należy poszukać odpowiedzi w sobie, przez słuchanie i obserwację swojego ciała, emocji, myśli i ducha.

Poziom ciała:

Podstawowy poziom, który jest namacalny, doskonale widoczny i najłatwiejszy do "przepracowania". Tu nie ma żadnych wątpliwości, ważysz tyle a tyle, wyglądasz jak wyglądasz, dolegliwości bólowe jasno informują Cię, gdzie leży problem.

Co dla Ciebie znaczy być zdrowym?

Co robisz dla własnego zdrowia?

Jak chcesz się czuć?

Jak Twoje codzienne wybory (odżywianie, aktywność fizyczna, sen, oddychanie) wpływają na Twoje samopoczucie?

Co powoduje, że czujesz dyskomfort fizyczny?

Co możesz zrobić żeby czuć się komfortowo?

Jakie zmiany możesz wprowadzić, żeby Twoje ciało było zdrowsze i lepiej Ci służyło?

Poziom emocji:

Emocje wpływają bezpośrednio na funkcjonowanie całego organizmu. Wyuczone i utrwalone systemy reakcji na poszczególne sytuacje często działają na naszą szkodę. W ułamku sekundy nasze ciało może opanować cały wachlarz negatywnych emocji: od strachu, lęku po wściekłość, gniew czy rozpacz. Obserwuj, na co reagujesz i w jaki sposób, co pozwoli Ci na przejęcie zarządzania i uniknięcie przykrych konsekwencji. Popracuj nad rozróżnieniem emocji i ich intensywności. Nazywaj to, co czujesz.

Jakie uczucia są Ci bliskie?

Jakie emocje kontrolują Twoje zachowanie?

W jaki sposób możesz porozumieć się ze swoimi emocjami?

Na przykład:

W jakich sytuacjach odczuwasz lekkie zdenerwowanie, a kiedy czujesz wszechogarniającą wściekłość?

O czym informuje Cię ta wściekłość  w tej konkretnej sytuacji?

Co możesz zrobić, żeby wściekłość w ogóle się nie pojawiła?

Czego Cię to uczy?

Poziom myśli:

Myśli wpływają na nasze zdrowie dużo bardziej niż sądzimy. Można zaryzykować stwierdzenie, że jakie myśli - takie zdrowie. Pesymistyczne i katastroficzne nie sprzyjają zdrowiu, dlatego koniecznością jest wyrobienie w sobie nawyku ich obserwacji i modyfikacji. Myśli skupiające się na problemie zawsze przekształcaj w te, które nastawiają się na rozwiązania.

Jakimi słowami opisujesz zdrowie?

Co myślisz na temat swojego stanu zdrowia?

Co możesz zrobić, żeby przepełniały Cię tylko pozytywne, wzmacniające i optymistyczne myśli?

Czy bierzesz na siebie odpowiedzialność za swoje samopoczucie?

Poziom ducha:

To poziom budzący największe kontrowersje. Niewidoczny i niezrozumiały, dla wielu śmieszny lub niebezpieczny, a jeszcze dla innych -  w ogóle nieistniejący.

Czy pozostajesz w harmonii z prawami Wszechświata? Na przykład z takim, że "co wysyłasz to wraca"?

Czy zauważasz zależność między zdrowiem a tym, co z Ciebie emanuje?

Jak się czujesz, kiedy wysyłasz krytykę, oceny, pogardę, nienawiść, hipokryzję, zemstę, zawiść, rozgoryczenie, zazdrość, poczucie winy czy samobiczowanie?

Co  możesz wysyłać dla poprawy swojego zdrowia?

Czy zarządzasz swoim losem? Jakie jest Twoje podejście do tego tematu: chcesz wszystko kontrolować czy ufasz biegowi zdarzeń?

Na ile jesteś obecny w każdej chwili swojego życia? Czy żyjesz w sposób świadomy?

Czy akceptujesz rzeczywistość?

Na ile, w skali od 1 do 10 wypełnia Cię poczucie żywotności, energii, mocy ciała?

Co robisz, żeby rozszerzać swoją świadomość?

A jeśli zdarzy Ci się zachorować, to zadaj sobie 3 pytania:

  1. Co takiego miało miejsce w Twoim życiu, że uciekasz w chorobę?
  2. Co zyskasz dzięki chorowaniu?
  3. Czego próbujesz uniknąć?
Czytany 301 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 07 maj 2018 10:32
Agnieszka Leszczyńska

Z zamiłowania i wykształcenia zielarka, naturopata i coach zdrowia;-)
 
 
 

Skomentuj

Upewnij się, że zostały wprowadzone wszystkie wymagane informacje oznaczone gwiazdką (*). Kod HTML jest niedozwolony.